Un raport oficial întocmit de Consiliul Judeţean Prahova vizând planul de calitate a aerului aprobat pentru toate localităţile în afară de Ploieşti şi Brazi arată că până în acest moment au fost implementate, valoric, abia 7% din măsurile propuse de autorităţi... Iar asta în condiţiile în care eficienţa multora dintre respectivele măsuri era oricum discutabilă.
Anul trecut cam pe vremea aceasta, „Telegrama” publica în ediţia online o analiză cu privire la planul pentru calitatea aerului elaborat la nivelul judeţului Prahova, pentru 102 dintre cele 104 localităţi, titrând că, în linii mari, autorităţile încearcă să rezolve poluarea cu piste de biciclete şi anvelopări. Lipsesc localităţile Ploieşti şi Brazi, care, până la urmă şi nu fără controverse, şi-au elaborat propriul plan. Vă mai spuneam tot atunci că planul judeţean cuprindea 127 de obiective, de la câteva campanii de informare şi monitorizare şi până la amenajarea de spaţii verzi, plantări de perdele forestiere, achiziţia de vehicule nepoluante pentru transportul public, reabilitarea unor clădiri publice sau rezidenţiale, modernizarea reţelelor de iluminat public şi extinderea reţelelor de gaze naturale, plus asfaltări şi amenajări de piste pentru pietoni şi biciclişti. La o primă vedere, documentul arăta mai degrabă ca o compilaţie de proiecte, pe care Consiliul Judeţean sau primăriile le aveau deja în pregătire, fără neapărat să le fi dat o conotaţie ecologică până atunci. Pe lângă această lipsă de imaginaţie din partea autorităţilor, care, ca să fim eleganţi, combat poluarea aerului prin proiecte cu impact nu întotdeauna ridicat, mai remarcam şi faptul că unele dintre localităţile renumite pentru poluare nu prea participau cu idei la acest plan, în timp ce unele dintre autorităţile din localităţi ferite de probleme, până la urmă spre meritul lor, veneau cu un număr relativ crescut de propuneri. La mai bine de un an de la aprobarea planului, Consiliul Judeţean Prahova a întocmit un raport oficial cu privire la punerea în aplicare a măsurilor, raport cel puţin descurajant.
Vestea bună
Dacă e să începem într-o notă optimistă, nu putem să ignorăm faptul că autorităţile locale şi judeţene au reuşit, până la începutul acestui an, să investească peste 115 milioane de lei în domeniul calităţii aerului. Mai precis, vorbim despre sumele cheltuite, din bugetele proprii, fonduri europene sau surse guvernamentale, pentru derularea proiectelor propuse.
Suma rezultă din raportul oficial întocmit recent de CJ Prahova şi se referă strict la proiectele aferente autorităţilor publice, fără a lua în calcul alte obligaţii de mediu care le revin companiilor private. O altă veste bună este că unele dintre proiecte s-au finalizat cu succes. Destul de puţine, ce-i drept! Iar aici se opresc veştile bune. Acelaşi bilanţ mai arată că toate aceste proiecte se ridică la o neverosimilă valoare însumată de 1,64 miliarde de lei. Spre exemplu, aproape o treime din această sumă e dată de proiectele europene pe linie de mobilitate urbană depuse de Primăria Ploieşti - achiziţie autobuze diesel Euro VI, modernizare depouri, străpungerea Gara de Sud-Gara de Vest, amenajarea terminalului multimodal de lângă Spitalul Judeţean - sau în numele Ploieştiului, incluzând aici achiziţiile de autobuze electrice, troleibuze şi tramvaie ţinute de Ministerul Dezvoltării. E greu de crezut, când te uiţi la acel total de 1,64 miliarde de lei, că toate aceste proiecte vor ajunge prea curând să fie puse în aplicare. Dar este şi mai dureros de observat că, până acum, autorităţile locale şi judeţene au reuşit să implementeze, la un calcul valoric, abia undeva la 7% din proiectele din planul de calitatea aerului.
Nici n-au început
În cel puţin 16 cazuri, autorităţile nici măcar nu au reuşit să înceapă procedurile aferente obiectivelor de investiţii respective. În alte situaţii - şi mai multe - sumele consumate până în 2021 sunt de ordinul zecilor, maxim al sutelor de mii de lei, ceea ce înseamnă că în general s-au făcut plăţi doar pentru realizarea documentaţiilor tehnice, proiectare, consultanţă sau, după caz, exproprieri. Spre exemplu, cele două proiecte europene ale Consiliului Judeţean Prahova pentru modernizarea unor drumuri care asigură legătura cu judeţele vecine, incluse în Prioritatea 1 a regiunii de dezvoltare Sud Muntenia, depăşesc 153 de milioane de lei, iar până acum s-au făcut cheltuieli de mai puţin de 1,6 milioane. Similar, în Ploieşti, pentru proiectul de modernizare a ieşirii spre Târgovişte, prin lărgirea la patru benzi a şoselei în zona Podul Înalt, s-au făcut plăţi sub 1,9 milioane de lei, dintr-un total de 65,5 milioane. Evident, fiind vorba de proiecte europene, întârzierile pot fi puse pe seama procedurilor greoaie de evaluare a proiectelor şi apoi de selecţie a executanţilor. În aceeaşi situaţie sunt şi proiectele în domeniul mobilităţii urbane demarate de Primăria Sinaia, unde sunt contracte de finanţare semnate, dar lucrările propriu-zise n-au apucat să avanseze foarte tare. Lista include, însă, şi multe alte proiecte întârziate, amânate sau abandonate, unde nu se mai poate da vina pe birocraţie sau proceduri. De exemplu, Consiliul Judeţean Prahova a amânat ani de zile, în mod inexplicabil, obligaţia de înlocuire a unor arzătoare la centrala termică de la Brazi, care asigură termoficarea Ploieştiului, în timp ce extinderea unor reţele de iluminat sau alimentare cu gaze în mai multe localităţi au rămas la nivel de dorinţă, cu zero lei alocaţi până acum, iar la noul parc fotovoltaic propus la Vălenii de Munte nici măcar nu s-a identificat un amplasament, conform datelor din acelaşi bilanţ oficial al Consiliului Judeţean Prahova.
Proiect |
Valoare totală |
Valoare realizată |
Înlocuire arzătoare CET Brazi |
12.300.000 |
0 |
Reabilitare termică clădiri rezidenţiale Sinaia |
67.500.000 |
0 |
Reabilitarea Casei de Cultură Slănic |
4.800.000 |
350.000 |
Reabilitare şi eficientizare clădiri publice Mizil |
25.300.000 |
807.000 |
Anvelopare clădiri publice Vălenii de Munte |
11.200.000 |
1.000.000 |
Creşterea eficienţei energetice a clădirilor publice în Azuga |
7.700.000 |
291.000 |
Reabilitarea unităţilor de învăţământ în Plopeni |
13.500.000 |
1.200.000 |
Reabilitare termică blocuri Breaza |
2.270.000 |
749.000 |
Reabilitare clădiri rezidenţiale Câmpina |
4.791.000 |
1.320.000 |
Reabilitare, extindere şi modernizare UPU Spitalul Judeţean, reabilitare Maternitatea Ploieşti şi clădiri publice şi rezidenţiale Ploieşti |
51.200.000 |
2.830.000 |
Extindere reţea gaze naturale Vălenii de Munte |
150.000 |
150.000 |
Extindere reţea gaze sat Cioceni, Albeşti Paleologu |
34.000 |
28.000 |
Extindere reţea gaze Bărcăneşti-Ghighiu |
200.000 |
0 |
Alimentare cu gaze comuna Berceni |
10.800.000 |
415.000 |
Extindere reţea gaze Boldeşti-Scăeni |
200.000 |
0 |
Realizare parc fotovoltaic Vălenii de Munte |
- |
- |
Modernizarea iluminatului pe traseele 101 şi 102 din Ploieşti |
29.000.000 |
1.330.000 |
Eficientizare şi extindere iluminat zona istorică Sinaia, punerea în valoare a imobilelor de patrimoniu |
51.800.000 |
2.100.000 |
Reabilitare reţea iluminat, extindere în Halta CFR Prăjani, Slănic |
260.000 |
0 |
Efcientizare sistem de iluminat public Azuga |
1.100.000 |
0 |
Eficientizare iluminat stradal Vălenii de Munte |
150.000 |
98.400 |
Extindere şi modernizare iluminat public Băneşti |
744.000 |
0 |
Eficientizare reţele iluminat Bărcăneşti |
827.000 |
540.000 |
-Extindere reţea electrică Moara Nouă-Corlătești-Ghighiu |
1.800.000 |
675.000 |
Extindere iluminat public Boldeşti-Scăeni |
8.440.000 |
93.000 |
Înlocuire lămpi de iluminat cu lămpi cu LED |
333.000 |
140.000 |
Modernizare iluminat public Brebu |
93.000 |
93.000 |
Reabilitare DJ 102, Slănic |
3.300.000 |
0 |
Reabilitare DJ 102I, Valea Doftanei |
9.450.000 |
419.000 |
Construire pasaj peste Centura de Vest a Ploieştiului, la ieşire spre Buda |
34.400.000 |
180.000 |
Modernizare DJ 720 (inclus în Prioritatea 1 a ADR Sud Muntenia) |
66.400.000 |
820.000 |
Modernizare DJ 102K, DJ102D, DJ100C (Prioritatea 1 a ADR Sud Muntenia) |
153.162.000 |
1.582.000 |
Consolidare DJ 205G, Cornu |
4.950.000 |
2.861.000 |
Lărgire la 4 benzi strada Cantacuzino, în zona Podul Înalt din Ploieşti |
65.500.000 |
1.889.000 |
Refacere drum Cota 1400 |
36.000.000 |
0 |
Realizare sensuri giratorii Sinaia |
22.500.000 |
0 |
Realizare drum strategic între carziere, str.Calea Codrului |
24.000.000 |
0 |
Reabilitare şi modernizare infrastructură rutieră Slănic, realizare variante ocolitoare pentru DJ216, amenajare poduri şi podeţe |
1.242.000 |
1.242.000 |
Modernizare străzi Mizil |
5.900.000 |
17.000 |
Modernizare străzi de pământ Mizil |
12.000.000 |
5.445.000 |
Modernizare străzi Azuga |
49.800.000 |
8.819.000 |
Reabilitare străzi Breaza |
374.000 |
374.000 |
Modernizare străzi, intersecţii şi trotuare Breaza |
9.359.000 |
2.643.000 |
Extindere şi modernizare artere de ciculaţie Câmpina, amenajare parcări, semaforizare |
3.807.000 (estimare iniţială) |
4.018.000 |
Reabilitare drumuri şi trotuare Vălenii de Munte |
4.500.000 |
3.456.000 |
Refacerea drumurilor în extravilanul comunei Albeşti-Paleologu |
1.600.000 |
98.000 |
Amenajare drumuri comunale în Băneşti şi pod peste râul Doftana |
5.193.000 |
4.941.000 |
Modernizare ulițe Tătărani, Bărcănești, Românești, Ghighiu |
9.674.000 |
0 |
Modernizare Aleea Sportivilor şi str. Bălănescu Ion, plus parcări, podeţe şi rigole, Boldeşti-Scăeni |
1.246.000 |
1.246.000 |
Modernizare drumuri locale Brebu |
1.757.000 |
1.404.000 |
Achiziţie autobuze electrice şi staţii de încărcare, troleibuze, tramvaie, autobuze diesel Euro VI, modernizare depouri, străpungerea Gara de Sud-Gara de Vest, Ploieşti |
530.888.000 |
35.206.000 |
Achiziţionare autobuze ecologice Sinaia |
19.886.000 |
490.484 |
Realizare terminal multimodal lângă Spitalul Judeţean Ploieşti |
98.197.000 |
4.273.000 |
Pasarele pietonale, piste de biciclete, park&ride Sinaia |
44.500.000 |
1.181.000 |
Amenajare piste biciclete Azuga |
21.500.000 |
0 |
Reabilitare treceri cale ferată, amenajare piste pietonale şi pentru biciclete, amenajare reţea de alimentare vehicule electrice, Văleni |
5.800.000 |
2.285.000 |
Amenajare piste de biciclete pe DN 1A si DJ 102, modernizarea drumurilor comunale, Blejoi |
8.000.000 |
2.800.000 |
Amenajare piste de biciclete, rigole şi trotuare pe DJ139 şi DC 157 Cătunu, Berceni |
3.500.000 |
2.184.000 |
Construire trotuar şi piste de biciclete pe Şos. Ploieşti-Văleni, Boldeşti-Scăeni |
0 |
0 |
Amenajare trotuare Brebu |
1.300.000 |
381.000 |
Regenerare cartiere Râfov şi Pictor Rosenthal, Ploieşti |
45.000.000 |
224.000 |
Realizare parcuri şi zone de promenadă, refacere zonă degradată şi amenajare parc în Platou Izvor, Sinaia |
257.000 (estimare iniţială) |
550.000 |
Aemanajare parc str. Carol Caracioni, Slănic |
5.363.000 |
142.000 |
Amenajare spaţii verzi Azuga |
17.896.000 |
1.142.000 |
Refacerea străzi afectate de alunecări de teren în Breaza |
12.870.000 |
8.117.000 |
Amenajare spaţii verzi în Băneşti |
500.000 |
0 |
Amenajare spaţii verzi în Blejoi |
500.000 |
490.000 |
Reamenajare parc existent, Brebu |
342.000 |
507.000 |
Amenajare centru civic, Filipeştii de Pădure |
2.500.000 |
92.000 |