Sistemul de monitorizare cu 400 de radare fixe trebuia implementat din vara acestui an, dar nu a început nici măcar licitația în vederea achiziției. Blocajul este cauzat de lipsa banilor. În timp ce România nu are, la acest moment, niciun radar fix, Bulgaria a implementat deja un sistem care calculează inclusiv viteza media pe anumite tronsoane, ceea ce a dus, într-o singură zi, la aplicarea a sute de sancțiuni.
„CNAIR nu poate lansa licitația de achiziție a celor 400 de camere de supraveghere în acest moment, deoarece nu a fost alocată finanțarea necesară. Procedura de achiziție a acestor camere, care au integrat și un sistem de detecție a vitezei, se poate lansa doar în momentul în care este stabilită concret sursa de finanțare. Odată ce va fi stabilită sursa de finanțare, vom putea demara licitația de achiziție și implementare a sistemelor de supraveghere. La momentul conceperii proiectului, finanțarea ar fi trebuit asigurată din surse multiple, inclusiv prin PNRR și de la bugetul de stat”, a declarat pentru ProMotor purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.
Bugetul pentru realizarea acestui proiect este de aproape 80 de milioane de lei, fără TVA.
„Din experiențele anterioare, poate dura chiar și un an și jumătate din momentul lansării licitației până când camerele vor funcționa efectiv. Adică până vor fi conectate la sistemul național de monitorizare „e-Sigur”. Ceea ce înseamnă că, din păcate, sunt șanse foarte mici ca ele să devină funcționale în 2026”, a mai explicat reprezentantul CNAIR, pentru sursa citată.
Mașini românești implicate într-un accident cumplit, în Bulgaria. Două persoane au murit
În prezent, România nu are niciun radar fix. Poliția Rutieră are 1.186 de radare mobile, menționează ProMotor. 700 dintre ele pot fi montate pe trepied, celelalte sunt instalate pe autospeciale de Poliție.
Între timp, Bulgaria a reușit să implementeze un sistem de radare fixe folosind camerele de taxare care acum măsoară inclusiv viteza media.
Economedia scrie că, în primele ore de la punerea în funcțiune, au fost detectate 900 de încălcări, cu o intensitate medie de patru încălcări pe minut.
Radarele de pe trepied, folosite de la 1 martie 2025, au permis înregistrarea a 15.557 de potențiale abateri în primele patru luni de utilizare. În prima jumătate a anului, autoritățile au aplicat circa 350.000 de amenzi pentru depășirea vitezei, iar aproape 33.000 de șoferi au rămas fără permis, mai precizează Economedia.