Corpul de Control al Prim-Ministrului (CCPM) a finalizat verificările la Societatea Națională a Sării SA (SNS SA) și Administrația Națională ”Apele Române” (ANAR), acțiune începută după inundarea Salinei Praid în luna mai 2025. Guvernul a publicat sinteza raportului din care reiese că dezastrul putea fi prevenit și că au existat inclusiv fonduri pentru investiții în acest sens, dar SNS a făcut doar lucrări minore, ignorând pericolul.
„Potrivit concluziilor stabilite în urma verificărilor, riscul de inundare a spațiilor subterane ale salinei și de afectare a zăcământului a fost subevaluat și calificat constant de reprezentanții SNS SA ca nefiind un pericol iminent. În consecință, planificarea măsurilor tehnice și organizatorice de protecție a zăcământului nu au reflectat o strategie a titularului licenței de exploatare pentru protejarea zăcămintelor de sare, a spațiilor subterane exploatate și a echipamentelor utilizate. Măsurile implementate nu au urmărit eliminarea riscului de inundare, fiind constituite, în principal, din lucrări de întreținere cu efecte de scurtă durată sau de intervenție în regim de urgență în cazul unor avarii, fără ca acestea să cuprindă și lucrări de amenajare (din categoria lucrărilor de investiții) pentru asigurarea protecției pe termen lung a salinei.
De asemenea, avizarea programelor anuale de exploatare la nivelul Sucursalei Salina Praid a fost caracterizată de formalism, cu atât mai mult cu cât măsurile tehnice prezentate de SNS SA în respectivele programe nu s-au putut raporta la un cadru normativ tehnic de referință. Lipsa normelor tehnice de referință a avut ca rezultat ineficacitatea instrumentului de coerciție instituit prin lege, prin care ar fi fost posibilă sancțiunea inacțiunii sau măsurilor contrare normelor în ceea ce privește protecția zăcământului la nivelul SNS SA”, explică reprezentanții Guvernului în baza raportului care consemnează inclusiv că „datele din bugetele de venituri și cheltuieli aferente exercițiilor bugetare 2021-2024 indică faptul că SNS SA a dispus de sursa de finanțare a investițiilor și a avut aprobate cheltuieli de investiții semnificativ peste valoarea investițiilor pe care le-a realizat”, iar „în această perioadă investițiile realizate la nivelul SNS SA, în categoria cărora puteau fi realizate și lucrări de amenajare pentru asigurarea protecției pe termen lung la nivelul Sucursalei Salina Praid, au fost considerabil sub nivelul sursei de finanțare a investițiilor și mai mici decât cheltuielile cu investițiile aprobate prin hotărâri de Guvern”.
Sinteza concluziilor rezultate ca urmare a verificărilor efectuate la Societatea Națională a Sării SA și Administrația Națională ”Apele Române” este disponibilă AICI.
Controale în toate exploatările miniere din țară, după dezastrul de la Praid
Printre altele, Corpul de Control recomandă Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului „să analizeze exercitarea dreptului de revocare cu justă cauză a administratorilor SNS SA, prin raportare la unele dintre obligațiile prevăzute în contractele de mandat și în lege și să inițieze demersurile de atragere a răspunderii civile a membrilor consiliului 5/6 în raport cu obligațiile încălcate, precum și a persoanelor responsabile care ar fi trebuit, ar fi putut să prevadă și să evite producerea prejudiciilor aduse societății, în contextul prejudiciului cauzat de inundarea spațiilor subterane ale exploatării”. Corpul de Control subliniază și este necesară modificarea legislației care reglementează desfășurarea activităților miniere în România, în ceea ce privește atribuțiile și responsabilitățile de urmărire a îndeplinirii obligațiilor rezultate din planurile de încetare a activității minei.

