DOCUMENT | Ce părinți vor putea beneficia de stimulentul de inserție de 1.500 de lei. Guvernanții estimează că vor face economie de 100 de milioane de lei

DOCUMENT | Ce părinți vor putea beneficia de stimulentul de inserție de 1.500 de lei. Guvernanții estimează că vor face economie de 100 de milioane de lei
Image
Ne vedem și pe Facebook!
Image
Rămâi conectat, cu Google News!

Ministerul Muncii a publicat, în consultare publică, proiectul de ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea reglementărilor actuale privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor. Documentul propune majorarea semnificativă a stimulentului de inserție, pentru părinții aflați în concediu de creștere a copilului, dacă aceștia revin la serviciu în primele șase luni după naștere, dar și posibilitatea ca plata sprijinului să fie reluată în cazul în care părintele își pierde locul de muncă, apoi se reangajează.

“Se propune ca stimulentul să se acorde:

> în cuantum de 1500 lei, dacă persoanele îndreptățite obţin venituri supuse impozitului, oricând înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni, respectiv 1 an în cazul copilului cu dizabilități, acordat până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilități;

> în cuantum de 650 lei:

  • dacă persoanele îndreptățite obţin venituri supuse impozitului, oricând după” împlinirea de către copil vârstei de 6 luni, respectiv 1 an în cazul copilului cu dizabilități, acordat până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilități;
  • dacă persoanele îndreptățite obţin venituri supuse impozitului, oricând după împlinirea de către copil vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilități, acordat până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, respectiv 4 ani în cazul copilului cu dizabilități;
  • dacă persoanele îndreptățite obţin venituri supuse impozitului, oricând în perioada în care se află în concediul pentru îngrijirea copilului cu dizabilități cu vârsta între 3 – 7 ani”, arată nota de fundamentare atașată proiectului.

Alte modificări propuse se referă la:

- reglementarea acordării stimulentului de inserție și în situația în care, după întoarcerea la activitate, părintelui care are în întreținere copii cu vârsta cuprinsă între 2 (3) și 3 (4) ani, îi încetează raportul de muncă/de serviciu, însă, după o perioadă, în acest interval de timp, se reangajează, precum și în situația în care acesta beneficiază de concediile medicale prevăzute la art. 2 alin.(1) cu excepția lit. c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005, cu modificările și completările ulterioare;

- clarificarea unor dispoziții referitoare la acordarea stimulentului de inserție și reglementarea acordării acestui stimulent în cazul copiilor cu dizabilitate;

- clarificarea unor dispoziții privind acordarea indemnizației pentru creșterea copilului în cazul persoanelor care după stabilirea dreptului își stabilesc reședința în altă țară;

- reglementarea situației în care se constată abateri disciplinare în legătură cu munca în perioada acordării stimulentului de inserție, respectiv pe perioada până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 (4) ani, perioadă în care, în prezent se interzice angajatorului încetarea raportului de muncă/de serviciu.

Proiectul de ordonanță poate fi consultat AICI.

În nota de fundamentare, inițiatorii acestui proiect estimează că, din 178.727 beneficiari de indemnizație pentru creșterea copiilor, aproximativ 20.014 (20%) dintre persoanele aflate în concediu pentru creșterea copiilor și plata indemnizației aferentă vor opta pentru întoarcerea la activitatea profesională și obținerea stimulentului de inserție, înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 (3) ani, iar numărul beneficiarilor de stimulent de inserție va crește la 105.687 față de 85.673 în prezent. Drept urmate, “sumele pentru acordarea indemnizației vor scădea de la 4.800 milioane lei la 4.118 milioane lei, cu aproximativ 600 milioane lei mai puțin. Sumele pentru stimulentul de inserție vor crește de la de la 670 milioane lei la aproximativ 1.173 milioane lei, cu 505 milioane lei mai mult. Prin urmare, se estimează că aplicarea prevederilor prezentei legi ar conduce la scăderea cheltuielilor cu aproximativ 100 milioane lei. La aceasta se adaugă și creșterea veniturilor la bugetul de stat și de asigurări sociale, prin realizarea de venituri supuse impozitului”.

 

 

Image