Măsura plafonării adaosurilor la anumite categorii de alimente de bază este justificată doar de situații absolut excepționale, iar perioada pe care se poate aplica a depășit deja termenul legal, avertizează Consiliului Concurenței. În Raportul prifind evoluția concurenței în sectoare cheie, autoritatea atrage atenția că, deja, această măsură poate genera efecte nefavorabile asupra pieței și a conduce la adaptări nedorite ale jucătorilor. Până acum, Consiliul a remarcat că adaosul a fost recuperat de comercianți prin redistribuirea lui în prețurile altor produse.
„Conform Legii concurenței, o astfel de măsură este justificată doar de situații absolut excepționale, precum: situații de criză, dezechilibru major între cerere și ofertă sau o disfuncționalitate evidentă a pieței. În ceea ce privește durata, conform Legii concurenței, aceasta nu poate depăși doi ani. Prin urmare, durata schemei de sprijin excedează deja termenul legal, amplificând, prin urmare, riscurile de a genera efecte nefavorabile asupra pieței și a conduce la adaptări nedorite ale jucătorilor”, susțin autorii raportului întocmit după monitorizarea evoluției prețurilor produselor la raft.
Analiza a arătat că produsele pentru care s-a luat măsura plafonării adaosului au înregistrat, în majoritatea cazurilor, reduceri de prețuri, atingându-și obiectivul în ceea ce privește consumatorul final. Pe de altă parte, autoritatea de concurență a testat, în anul 2023, respectiv 2024, o ipoteză conform căreia diminuarea marjelor de profit ca efect al reglementării ar putea fi recuperate la nivelul altor categorii de produse (efect de tip waterbed) existente în portofoliul retailerilor.
Consiliul Concurenței: Adaosurile au fost redistribuite în prețurile altor produse
Conform metodologiei utilizate, s-a constatat faptul că pierderile de profitabilitate înregistrate la nivelul produselor ce fac obiectul reglementării ar fi fost recuperate prin creșterea profitabilității, inclusiv prin majorarea prețurilor, pentru alte produse, alimentare și nealimentare.
„O astfel de redistribuire a adaosurilor și reașezare a prețurilor în alte condiții decât cele de piață poate genera, pe o perioadă îndelungată de timp, și alte adaptări ale jucătorilor (în afara celor deja evidențiate de transferul pierderilor de adaos către alte produse), care ar putea conduce la dezechilibre majore pe verticală (pe lanțul de producție), dar și pe orizontală (cu privire la alte categorii de produse). Practic, o plafonare pe termen lung a adaosurilor sau prețurilor pentru anumite categorii de produse va genera un efect de contagiune spre alte categorii și piețe, cu efecte imprevizibile', atenționează specialiștii de concurență.
Măsura plafonării adaosului la alimentele de bază a fost prelungită, toamna aceasta, cu încă șase luni.
Plafonarea adaosului comercial la alimente de bază a fost prelungită. Cât timp va mai fi valabilă măsura
În ceea ce privește creșterea TVA din august 2025, analizele pe termen scurt au indicat o tendință de scădere a prețurilor la nivelul produselor de bază, influențată puternic de bunurile sezoniere (fructe, legume).


